Innsikteriet har besøkt MWC i Barcelona. På messen var Intelligent Connectivity hovedtema. Det var Microsofts nye versjon av den trådløse hologram-brillen HoloLens 2, 5G nettet og selvsagt de nye brettbare smarttelefonene som vekket mest oppmerksomhet. Det endrer ikke det faktum at de største aktørene i markedet nå opplever en merkbar nedgang i salget. Er det de nye brettbare smarttelefonene som vil snu den negative trenden? Innsikteriet er ikke overbevist.
Flere og flere stiller spørsmålet om mobiltelefonen har nådd sitt topp-punkt. Tallenes tale er klare. De største aktørene i mobil markedet opplever nå en nedgang i salget, for første gang siden smarttelefonens fremtreden. Smarttelefonens grep som den ene sentrale gjenstanden i våre liv synes å avta, og andre enheter tar mer og mer grep om vår hverdag. De siste tendenser tyder på merkbare endringer i forbrukernes adferd og kjøpskriterier, viktige behov som virker styrende på innkjøp av et så viktig signalprodukt som mobil.
Veksten har stagnert for gigantene Apple og Samsung
12 år etter at Steve Jobs introduserte iPhonen i 2007 har mer enn halvparten av verdens befolkning en smarttelefonen. Smarttelefonen har forandret hverdagen vår, hvordan vi kommuniserer, handler, organiserer, konsumerer musikk og video, tar bilder og navigerer i trafikken. Både Samsung og Apple opplever nå et markant fall i omsetningen. Tallene fra Counterpoint viser at Samsung hadde en nedgang i salget på 10% i første kvartal 2019 mot samme periode i 2018. Apple hadde i samme periode en nedgang på hele 17% (men iPhone representerer fortsatt over 50% av inntektene til Apple). I denne sammenheng er det også verdt å understreke den eventyrlige veksten og reisen som Apple har vært gjennom. Matt Richman synliggjorde dette for flere år siden. Apple solgte i 2009 flere iPhoner enn de gjorde samlet i 2007 og 2008. I 2011 solgte Apple over 93 millioner iPhoner – som er mer enn hva de solgte samlet i 4 års perioden fra 2007 til 2010.
Salget av iPhone falt med 17% i første kvartal 2019
Utfordringen for gigantene Apple og Samsung er at de markedene som ikke har en smarttelefon nå er lite kjøpesterke – og representerer lavere profittmarginer. I de mer modne markedene har veksten stagnert. Innsikteriet opplever at det skyldes flere årsaker:
Pris er viktig og spesielt toppmodellene til Apple og Samsung fremstår som kostbare.
Marginale forbedringer bidrar til en mer avventende holdning hos forbrukerne.
Lavere byttefrekvens gjør seg også gjeldende. Flere og flere velger å beholde sine telefoner over lengre tid og bytter bl.a. batteri i stedet for å kjøpe en ny telefon.
Høy pris, marginale forbedringer og lavere byttefrekvens trekkes frem som de viktigste årsakene for det sviktende salget
Apple forklarte selv nedgangen med sviktene i salg i det kinesiske markedet grunnet handelskrigen mellom USA og Kina. Det er nok ikke hele sannheten. Det er grunn til å stille spørsmålet om statusen og posisjonen til iPhone er hva den engang var.
Smarttelefonens grep som den ene sentrale gjenstanden i livet vårt har begynt å avta. Vi har sett fremveksten av andre enheter, som stemmeaktiverte høytalere, smartklokker og smartTVer. Undersøkelser fra Gartner viser at enheter som som er koblet til nettet har doblet seg de siste 3 årene. Prognosene fra IOT analytics viser at dette vil akselerere i årene fremover.
Huawei går mot strømmen
Kinesiske Huawei skiller seg imidlertid ut. De har de senere årene opplevd en eventyrlig vekst. Counterpoint viser i sine målinger at Huawei det siste året har en vekst på hele 50% – og solgte over 59 millioner mobiltelefoner i første kvartal 2019. Og det er verdt å merke seg at veksten til Huawei skjer primært utenfor det amerikanske markedet. Huawei har klart å vokse i et synkende marked, primært med attraktive produkter. Huaweis toppmoddel P30 Pro ble av tek.no karakterisert som «markedets beste kameramobil».
Det er kameraet på baksiden av P30 Pro alt handler om. Noe nærmere et magisk kamera under vanskelige forhold har ikke jeg sett. (Finn Jarle Kvalheim, tek.no)
Samsung og Apple dominerer fortsatt salgslistene stort i Norge, men det var Huawei P30 Pro som toppet salgslistene for Telia i mars 2019. Forbrukerne opplever at det er flere fordeler med å velge Huawei. Et godt rykte og omdømme i markedet, aggressiv pris og god funksjonalitet gjør Huawei til et smart valg for mange.
Leste mye om siste iPhone og Huawei Mate 20 Pro, hvor Huawei var bedre på alt, og tildels mye bedre. Veldig mye bedre batteri og mye raskere lading. Bedre kamera. Og når prisen attpåtil var i hvert fall 5.000 kroner billigere bestemte jeg meg. I tillegg begynte jeg å føle meg litt dum som eventuelt kjøpte dyrt og dårlig. Så da gikk jeg over til Huawei. Har ikke tenkt meg tilbake til iPhone. Litt paranoia gjør at jeg ikke tør å logge meg på Huawei ID, jf. overvåkning fra kinesiske myndigheter. (Helge, 56 år og Huawei Mate 20 Pro bruker)
Huawei står imidlertid overfor store utfordringer. Flere amerikanske selskaper, som Intel og Google, har etter politisk press kuttet samarbeide med Huawei. Spesielt samarbeidet med Google kan få store praktiske konsekvenser – da Google er en sentral leverandør av meny og operativsystemet Android.
Brettbare smarttelefoner: det neste store?
De brettbare smarttelefonene Samsung Fold og Huawei Mate X fikk stor oppmerksomhet på MWC i Barcelona i februar 2019
Både Samsung, Huawei og Royole viste frem sine nye brettbare smarttelefoner på MWC i Barcelona i slutten av februar. Mange har uttrykt skepsis til de nye brettbare smarttelefonene. Antagelsene går ut på at de første modellene vil være klumpete, uferdige og kostbare. Innsikteriet opplevde at Samsung fikk mer oppmerksomhet for Galaxy Fold enn for sitt flaggskip Galaxy S10. Analytikeren Ben Wood peker på at timingen for brettbare smarttelefoner er bra i en tid da mobiltelefonprodusentene sliter med å differensiere sine produkter.
These folding devices come at an important time for the smartphone industry, when phone makers are struggling to differentiate their products and consumers are indifferent to this homogeneous ‘sea of smartphone sameness (Ben Wood, CCS Insight analyst )
Det var Mate X til Huawei som fikk Best in Show prisen ved MWC. Huawei Mate X har større skjerm og bedre oppløsning enn Galaxy Fold. De som fikk muligheten til å prøve de brettbare smarttelefonene pekte på at Mate X fremstod som noe mer smidig og gjennomført. Mate X er også mer fleksibel – da den gir brukeren valget mellom 3 ulike skjermstørrelser. Og, den støtter 5G. Galaxy Fold gir på sin side en tydeligere bokfølelse. Samsung fikk imidlertid en verst tenkelig start på lanseringen av Galaxy Fold i april. Flere av testversjonene som ble sendt ut til journalister ble ødelagt etter kort tid. Samsung har følgelig utsatt sin planlagte lansering av Galaxy Fold. Lanseringsdato er ikke satt i Norge. Det som er sikkert er at de får en heftig prislapp.
Comments