top of page
geirtommyhoset4

Hva skjer´a? Vi har tatt pulsen på årets mattrender!

Oppdatert: 25. mar.



Innsikteriet har vært på SIAL, verdens største messe for mat og innovasjon. Messen, som går av stabelen annet hvert år, er det største utstillingsvinduet for nye produkter innen mat og drikke. I nærheten av 3.000 nye produkter ble presentert på SIAL. DET ER MYE! Og selv om vi var tilstede for 2 år siden er det spennende å utforske seg gjennom mengden


Innsikteriet har sømfart både de prisbelønte produktene og outsidere vi synes fortjener oppmerksomhet. Produkter som kan være relevant og spennende å adoptere for det norske markedet og tilfredsstille våre ganer, sanser og ikke minst samvittighet!


Sunnhet og helse blir stadig viktigere

Forbrukerne legger mer og mer vekt på at maten de spiser er naturlig, sunn eller har en helsefremmende effekt. Spørsmålet er om dette gir reelle utslag i måten vi velger matvarene våre. Og om det er visse kategorier som er førende. I forkant av messen presenterte XTC/Kantar TNS sin Study Food 360 rapport. Den viste at de største og viktigste områdene i forhold til innovasjon innen mat og drikke fortsatt er knyttet til det sunne og nytelsesbaserte, hvor førstnevnte er i vekst.

Sunnhet: 36,9%

Fysisk: 3,6%

Nytelse: 45,5%

Praktisk: 10,5%

Etisk: 3,5%


Ser vi tallene i forhold til det europeiske markedet (UK, Spania, Tyskland og Frankrike) forsterkes denne trenden med stadig større fokus på produktutvikling og innovasjon innen det sunnhet og helserelaterte. Spesielt det naturlige blir vektlagt – da det også møter et behov for det transparente og trygge. Det naturlige blir også viktigere i enkelte markeder pga av veksten av økologisk mat. Allergifri produkter og proteinberikede produkter har bl.a. vokst i UK de siste årene.

This trend keeps gaining ground. It’s about products that are naturally beneficial for health, bringing with them new promises to keep us healthy and improve and boost our daily vigour. In this way, health, performance and food are melded together in the shape of new products. Xavier Terlet (XTC)

Bilde ser noe annerledes ut når vi ser på tallene ift til de ulike produktkategoriene. I det europeiske markedet er det ikke-alkoholholdig drikke, snacks, frossen mat og meieriprodukter som leder an utviklingen. På verdensbasis er det ikke-alkoholholdig drikke som klart fremstår som den mest innovative kategorien. Årets innovasjonsvinnere på SIAL speilet også dette. De tre gjeveste prisene ble gitt til ikke-alkoholholdig drikke (vannbasert kefir), frossen mat (økologiske frosne grønnsaker i en bionedbrytbar papirpose) og snacks (frysetørret frukt på pinne).


Meget høy bevissthet – og ønske – om å redusere matsvinn

Vi ser at innovasjon innen det etiske området er stigende. Det er flere faktorer som påvirker dette: lokal produksjon, en fair pris til bønder/produsenter og reduksjon av matsvinn. En konsekvens av dette ser vi bl.a. i det tyske markedet, der internasjonale produkter i ekstreme tilfeller er blitt trukket fra markedet (som sitron, olivenolje, sort pepper ol) til fordel for lokale produkter.


Undersøkelser viser at 1/3 av all mat som blir produsert blir kastet. FNs bærekraftmål er å halvere matsvinn på verdensbasis. I Norge jobbes det også aktivt med dette: Kutt matsvinn 2020 er et felles initiativ i HORECA bransjen som søker å kutte matsvinn med 20% innen 2020. Bunnpris har også siden 2015 tilbudt SNÅL frukt & grønt for å ta en større matansvar. Forbrukerne på det europeiske markedet gir klart uttrykk for at det er viktig å redusere matsvinn. 93% av forbrukerne i Europa sier det er viktig å redusere avfallsmengden ift konsum av mat.


To selskaper som fikk oppmerksomhet på SIAL: Belgiske Wonky lager dip av grønnsaker som er forkastet av matindustrien, primært pga estetiske grunner. Det kan være alt fra brokkoli og blomkål stammer, basilikum stengler, feilaktig kuttet gulrøtter og paprika med pigmentflekker. Britiske Rich Pickings lager Pom Puffs chips av bi-produktene til eplejuice og cider. Chipsen er sprø, rik på fiber, er kalorifattig og inneholder lite salt.


Et ønske om større åpenhet og transparenthet

Study Food 360 rapporten viser videre at over 90% ønsker en mer åpen og transparent kommunikasjon om produktene de kjøper. Det å vite hvor maten kommer fra ses på som en universiell trend. Dagens forbrukere krever mer informasjon om produktene de kjøper. De vil vite hvor ingredienser kommer fra, vilkårene for husdyrhold og hvordan produktene er produsert. De områdene som forbrukerne selv mener det er behov for større åpenhet rundt er ingredienser som er brukt og opprinnelse.


Plantebasert kjøtterstatning

Her er det flere seriøse aktører som nå går i «strupen» på de store kjøttleverandørene. Morsomt at de beviselig gjør det ved å plassere seg i «løvens hule» – med stand midt blant kjøttleverandørene. The Meatless Farm er bare et par år gammelt selskap. De har brukt de to årene godt, spesielt med å utvikle gode produkter som kan matche middagsretter med kjøtt.


De har tatt det etiske aspektet på alvor – de ønsker å redusere Co2 utslipp fra dyr, og ønsker å overbevise markedet om at du ikke trenger endre måten å lage mat på. Det du kan endre er vanene dine – dropp kjøttmiddager 1-2 ganger i uken og erstatt det med plantebasert middag. Eller sagt på en annen måte: Vi gjør det enklere å ta et lite avbrekk fra kjøttmåltider. Derav «Flexiterian».


De er nøye med å presisere at du får i deg tilstrekkelig med næring: Produktene er rike på proteiner, er en kilde til fiber, glutenfritt og selvsagt vegetarvennlig. Middags produkter de har foreløpig: Kjøttdeig og Hamburgere. Men, The Meatless Farm er ikke alene på denne arenaen. Beyond Meat og Vivera er to andre selskaper som ble lagte merke til på SIAL. I denne sammenheng bør vi også nevne amerikanske Impossible Burger 2.0 som tok CES med storm i år.



Sunne og proteinrike erstatningsprodukter for pasta og ris

Vårt inntrykk er at her er det bare å fylle et basisprodukt med så mye «sunt» som mulig. En av de beste i klassen er Italienske Pedon som i en årrekke har ligget i forkant med sine nye og innovative produkter. De har fått stor oppmerksomhet for sin More Than Pasta serie, hvor produktene er laget av røde linser, grønne erter og kikerter. Det gir en trippeleffekt: Dobler protein og fiberinnholdet og reduserer karbohydrater med 1/3. Som om ikke det er nok så tar de også et aktivt grep i forhold til miljøvennlig emballasje.


Nyvinningen More Than Rice vant innovasjonspris på SIAL. More Than Rice er belgfrukter som linser, kikerter, bønner og soya som i tilberedningen forandrer form slik at de ligner på ris. More Than Rice har et høyt innhold av proteiner, fiber, vitaminer og mineraler – og de er glutenfrie. Sortimentet består av 3 varianter.

Sial 2018: More Than Rice and Rolli/Paren


En annen italiensk produsent som fikk stor oppmerksomhet på SIAL var Paren/Rolli. De fikk innovasjonspris for miljømessig bærekraftig produksjon og emballasje. De tilbyr økologiske, frosne grønnsaker i en bionedbrytbar papirpose. På SIAL viste de frem 9 ulike produkter, som bl.a. brokkoli, grillet aubergine, spinat og blomkål.


Sunne drikker med tilsatte helsefremmende ingredienser

Som nevnt skjer det mye innen ikke-alkoholholdig drikke. Portugisiske So Natural vant SIALs Grand Prix innovasjonspris for sin serie med juiceshots: Give it a Shot. Her ser vi klare paralleller til Liten og Sterk serien til Cevita. So Natural har vært en av pionerene med kaldpresset juice som enkelte mener er sunnere enn varmebehandlet juice fordi man bevarer en større andel av vitaminene og mineralene i produksjons prosessen. Give it a Shot serien til So Natural er ikke tilsatt sukker, vann eller konsentrater. Det er 100% ren vare som kommer i 3 varianter:

– Ingefær og eple

– Gurkemeie og cayenne pepper

– Eple, kokosmelk, sitron og aktivt karbon

Sial 2018: Give it a Shot (So Natural) and Smushie


En av de tingene vi så tydelig på SIAL i 2016 var sunne drikker i form av tilsatte helsefremmende ingredienser. Smushie er på mange måter en forlengelse av det vi så i 2016. De går de litt lenger og forsøker å skape en helt ny kategori med begrepet «Smushie». Smushie ønsker å være en «Super booster for your active days». De har også valgt emballasje som gjør det egnet for å drikke raskt som en boost der og da, mer enn en flaske for kos/lengre nytelse. Skyr Original Islandsk Yoghurt har en lignende emballasje, som i Norge i stor grad knyttes til barneprodukter. Smushie er organisk og har tre spennende smaks- og innholdskombinasjoner i samme drikke, som Pære og kiwi med spirulina eller Mango og appelsin med dadler.


Royal Crown Cola er et produkt som produseres i sørstatene – nærmere bestemt Georgia. Med en rik historie som spenner seg helt tilbake til 1905. Leverandøren som står bak er en kjent aktør på PL markedet (RC Cola). Nå søker de å komme inn med et tydeligere signalprodukt som tar opp kampen med selve Coca Cola. Både flaskedesign, etikett, fargebruk og bilde av grunnleggeren søker å underbygge en håndverkstradisjon. Det er også interessant å merke seg at de presiserer at de bruker rørsukker.


Royal Crown Cola distribueres i dag via HORECA. En ikke ukjent strategi for å søke seg mot massemarkedet senere.


Fra Kit til Box – gi mestringsfølelsen på kjøkkenet en boost!

Markedet har lenge hatt et behov for enkle ferdigretter og tilberednings-produkter. Samtidig har de fleste av oss et grunnleggende ønske om å fremstå som en dyktig kjøkkensjef og oppleve mestringsfølelse på kjøkkenet. Darégal går fra kit til box.


Utfordringen er at det er tidkrevende å bli en dyktig kokk. Vi vil gjerne lage flotte retter men har verken tid eller kunnskap selv. Beauty Food Boxene gjør det superenkelt å fremstå som en dyktig kokk: De har i samarbeid med en av Frankrikes beste Chefèr, Christian Le Squer, laget en serie smakstilsettere som veileder om hva som skal til for å få en optimal smaksopplevelse. Beauty boksene er fylt med oppskrifter og ingredienser som oljer, marinader og krydder. Boksene kommer i 5 ulike varianter, bl.a. Daily, Green (vegetar) og Spicy (eksotisk).



Holland viste muskler i ostkategorien

Holland gjør et verdig forsøk med et overraskende stort antall produkter/leverandører tilstede innen meierikategorien. Dilano fremstår som et friskt pust i ostekategorien. De er en av få som våger å gripe tak i trekk i tiden. Vi bet oss merke i Black Lemon – hvor de kombinerer to mattrender i ett produkt. Black Lemon følger mattrenden med sorte produkter vi har sett de senere årene, som sort pizza, sort hamburger og sort iskrem. Dilano har også en rekke andre halvfaste pasteuriserte oster av Goudatypen i sin portefølje, som lavendel, pesto, valnøtter og sennep.


------------------------------------------------------------------------------------------------------


Innsikteriet har laget en utfyllende rapport med våre observasjoner og nøkkelfunn fra verdens største messe for mat og innovasjon. Den deler vi gjerne med dere. Ta kontakt så sender vi deg rapporten. Vi stiller også opp og presenterer våre funn og betraktninger – det er bare å kontakte oss.


Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page