top of page
geirtommyhoset4

Smaken, produktene og emballasjen av et nytt tiår!

Oppdatert: 19. mar.



3. mars åpnet SMAK 2020 hos Norges Varemesse på Lillestrøm. SMAK 2020 samler hele bransjen – fra lokalprodusert til verdenskjente merkevareleverandører. Her settes standarden for fremtidens matnasjon blant beslutningstakere innen hotell, restaurant, café/catering, institusjon/kantine, uteliv, convenience, dagligvare samt bakeri og konditori.


Messen preges av utviklingen i verden forøvrig, både klima- og miljøbevisstheten blir med oss videre inn i det nye tiåret. Fellesnevneren for mange av utstillerne synes å være ønsket om å imøtekomme stadig tydeligere krav fra både myndigheter og forbrukere:

Mer grønt, mindre rødt kjøtt, mer bærekraft, mindre matsvinn. Klima- og miljøbevissthet har lenge vært en trend – men er snarere i ferd med å bli den nye normen.

Dette harmonerer med observasjoner og nøkkelfunn fra verdens største matmesse SIAL som går av stabelen annenhvert år i Paris, senest 2018. Undersøkelser som ble gjort den gang viste at stadig flere innovasjoner skjer innen sunnhet/helse og ikke- alkoholholdige drikker. I tillegg viste funnene meget høy bevissthet og ønske om å redusere matsvinn samt mer åpen og transparent kommunikasjon om produktene vi kjøper. SMAK 2020 messen bekrefter at Norge følger med i timen!


Plantebasert og sunnere produkter – stadig mer mainstream

Det spås en ny gullalder for grønnsakene. Vi har over lengre tid sett at interessen for vegetarmat har økt. Stadig flere innovasjoner ser dagens lys som alternativer til kjøtt. Det være seg alternative middagsretter, kjøttprodukter som «erstattes» med plantebasert alternativ – eksempel burger – og vi ser det innen pålegg og meieri kategoriene. Markedet synes mer og mer modent, noe «The Vegetarian Butcher» bygger opp om til de grader i sin kommunikasjon.


Vegetarian Butcher på SMAK 2020


Det gjenstår å se om det ligger en økt forståelse for at vi ikke trenger å ofre god smak/nytelse for å spise miljøvennlig og om plantebasert mat vil ta steget det neste tiåret fra å være en trend til å bli en bevegelse. Ikke bare blant de unge og urbane (fremtidens forbrukere) men også blant en større målgruppe. Tilbudet er i alle fall tilstede.


Grønnsaker fra sjøen

Vi fornemmer også en sterkere bevissthet rundt mindre kjente fiskearter, planter og sjømat lavere ned i næringskjeden. Et eksempel er tang og tare. Den har mange anvendelsesområder som en sterkere ingrediens i gastronomien mot proffene, mot oss forbrukere som krydder, og smakstilsetter i eksisterende produkter som eks. Sørlandchips potetgull med tangsmak. Lofoten Seaweed er en spennende aktør. De har kun eksistert i et par år og posisjonerer seg mer i det eksklusive segmentet med sine salt, umami og sjøgressprodukter.

Vi tror dette er fremtiden. Det er jo sinnsykt godt og så er det sunt. (Kari Tønseth, Lofoten Seaweed)

Sjøsaker og Lofoten Seaweek på SMAK 2020


Tekslo Seafood fra Bergen har lansert «Sjøsaker» – rett og slett «grønnsaker fra sjøen». De har i dag krydderbaserte produkter med fokus på tang og tare. Og verdens beste kilde til umami. Hva i alle dager er unami? Det er kjent som den femte smaken og fungerer som en smaksforsterker for alt du blander den med. Bonusen er nyttige næringsstoffer som fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter.


Andre sunnhetsprodukter som er av nyhetsverdi – og som vi har sett over lengre tid vedvarer som fermenterterte matvarer og melkesyregjærede produkter.

Spørsmålet er om vi er like klare for insekter som proteinkilde. I følge Urban Mat , som er Norges første oppdretter av insekter, opplever de stor interesse blant barn og unge (skoler og barnehager). Men det er langt mellom tilbyderne og det spørs om barrierene vil forsvinne i dette tiåret. For mange av oss er følelsene og assosiasjonene sterkere knyttet mot skadedyr enn til snacks og sunnhetskilde. Du kan lese mer om insekter og mat på vår blogg fra Grüne Woche i Berlin.


Alkoholfri drikke

På verdensbasis har det ikke-alkoholdige drikkemarkedet klart fremstått som den mest innovative kategorien, ikke minst i markeder som Sør-Øst Asia, Kina, Midtøsten og USA. Dette trekkes også frem på SMAK 2020. Dette er en trend som raskt vokser, og det finnes en egen kategori for dette «No & Low category» – hvor fokuset er på spennende drikker uten alkohol.


Boblemost er en gårdspresset eplemost med bobler og hint av kanel og ingefær. Dette er produsert av Fjordfolk Mikrobryggeri og distribueres i dag på vinmonopolet. Et sterkere fokus mot det alkoholfrie underbygges nettopp av at de velger å ta enn flere produkter i sitt alkoholfrie sortiment. Denne trenden synes å drives frem primært av de unge – hvilket er interessant i seg selv – som ønsker å begrense alkoholinntaket av helsemessige årsaker.


Navnet skjemmer ingen

Det skal ikke stå på navnet når lokale ysterier og bønder slår seg sammen med kreative hoder. De ulike produktnavnene står i kø. Fra nevnte Boblemost, Knubbost – den norske varianten av fetaost til hele repertoaret til Drit Forbanna hvor BBQ sausen Hæstkuk går absolutt lengst. Felles for de er fokuset på det lokale og nære. Og ønske om å dekke behovet for transparenthet, sporbarhet og ikke minst et glimt i øyet.

Boblemost, Knubbost og Hæstkuk på SMAK 2020


På tide å forkaste sugerørene fra McDonald’s

Parallelt med SMAK arrangeres også HOLDBAR som den viktigste møteplassen for næringsmiddel- og emballasjebransjen med over 80 utstillere. Her er det smart produksjon og ikke minst smart emballasje som står i fokus. En viktig del av smartbegrepet knyttes til bærekraftig og miljøvennlig. Messen oppleves som en naturlig sameksponering – produktene og emballasjen hører unektelig sammen for å nå FNs bærekraftmål.


Å ta miljøansvar er for mange bedrifter viktigere enn noensinne. Og her jobbes det mye fra bransjens side for å finne alternative løsninger med miljømerking og/eller andre miljømessige fordeler på gamle løsninger. Som de nye kaffebegerne fra Bako med en lukkemekanisme og praktisk form som gjør plastlokket overflødig – eller poser i ulike størrelser med det gjennomsiktige vinduet som ikke er laget av plast. Kaffekoppene til Smidge må også trekkes frem. De er laget av 100% naturlige ingredienser og er biologisk nedbrytbare.

Bako og Smidge med smarte og miljøvennlige kopper


Sortimentet av engangsflasker og engangsbeger oppleves også langt større.

Og – sugerørene kommer nå i flere varianter laget av gress, ris og sukkerrør. Det gjør det mulig å ta en smoothie på McDonald’s igjen uten å få pappsmaken i halsen!

—————————


Ønsker du å høre mer om hvordan vi i Innsikteriet jobber med kunde- og forbrukerinnsikt, ta kontakt med Lene (905 83 456/lene.thorsen@innsikteriet.no) eller Geir Tommy (920 14 293 /geir.tommy.hoset@innsikteriet.no)

Siste innlegg

Se alle

Comentários


bottom of page