top of page
geirtommyhoset4

UMAMI arena viser kraft idet de ønsker å ta Norge videre!

Oppdatert: 19. mar.



Den største og viktigste møteplassen for mat- og måltidsbransjen ble gjennomført på NOVA Spektrum i Lillestrøm, 14. – 17. februar 2023. UMAMI har tatt over etter SMAK 2020 som en uavhengig arena som samler bransjen. Et sted som ønsker å tilrettelegge for inspirasjon, nettverksbygging og læring. Her samles alt fra produsenter til produktutviklere, kokker, innkjøpere og andre beslutningstakere. Etter tre års fravær, viser de oss hvordan veien videre bør stakes ut!


Innsikteriet fikk et hyggelig møte med Torill Engelberg, direktør for UMAMI, som pekte på seks viktige trekk i tiden.


Fokus på rene råvarer

Det er liten tvil om at råvaren har en hovedrolle i første utgave av UMAMI. I år er det i alt 70 unike lokalmat aktører som står samlet og som har et felles fokus: Råvaren og produksjon av den! Dette fokuset gjenspeiles også gjennom konkurranser og priser som deles ut under messedagene. Både årets Grønne Kokk og Master Class med landslagskokkene viser tydelig viktigheten av råvarene. Enten det er grønnsaker fra jorda, fisk og krabber fra sjøen eller Rein fra vidda. Rein stilte med hele fire aktører som gjorde de synlig i messeområdet.


Nye trender innen kategorien drikke

Dette er den kategorien som kommer høyest opp på listen når det gjelder innovasjoner og størst vekst. Torill Engelberg trekker spesielt frem alkoholfrie alternativer til cocktail og moctail. Drikker som spesielt har satt lys på naturlige produkter og rene råvarer. Dette underbygges også av internasjonale trender fra SIAL – verdens største messe for mat og innovasjon.


Samler seg rundt behovet for fagfolk

Torill Engelberg gjør et poeng av viktigheten av å stå samlet som en arena for bransjen, men også for kommende kollegaer. Rekrutteringen til bransjen trenger og styrkes og UMAMI har forsøkt å tilrettelegge tilbudet for studenter som ser dette som en fagarena og fremtidig yrkesretning. En rekke konkurranser og kåringer var gjennomført for å trigge nysgjerrigheten og så en spire for fremtidige deltakere.


Emballasjens konkurransekraft

I EU vil plastemballasje være forbudt innen 2030 og det er en rekke krav fremtidens emballasje må tilfredsstille, ikke bare funksjonelle. Innen 2025 skal 50% av all plastemballasje materiale gjenvinnes. I Norge ble Plastløftet etablert i 2022 og det søker å bidra til EU-målene fra norske bedrifters side. Så gjenstår det å se om det er nok og mulig.


Vi var nysgjerrig på hva bransjen selv tenker om dette og tok en tur innom standen til Norstamp og fikk en prat med Bjørn Moi. Han forteller at miljøvennlig emballasje stoppet litt opp under pandemien, men opplever en økt interesse for å redusere plast nå. Spørsmålene fra bransjen er gjerne om de har noe som kan redusere plastmengden, uten at det forringer holdbarheten og kvaliteten på varen. Og ikke minst det må være konkurransedyktig på pris. Marginene er små, og det er ikke sikkert vi forbrukeren er så interessert i å betale mellomlegget det medfører.



Innsikteriet tror valg av emballasje vil være en viktig fremtidig konkurransefaktor. Både for å bevare produktets kvalitet, men også som fremtidig identitetsbygger!


Det skjer ting innen bærekraft, økologisk drift og holdbarhet

Spesielt har UMAMI et søkelys på holdbarhet. Matsvinnet er fortsatt er urovekkende høyt. Fra 2015 til 2020 ble matsvinnet i Norge redusert med 10%, men fortsatt er det en vei å gå når en nordmann i gjennomsnitt kaster 40,3kg. spiselig mat hvert eneste år.


UMAMI peker på at holdbarhet gir rom for spennende muligheter innen teknologi. Et eksempel de trekker frem er eSmiley, som gjør det mulig å måle matsvinn.


Nye aktører utfordrer de etablerte

Den siste tendensen er at det er mye innovasjoner og nye produkter og tjenester på vei. Her nevner Torill Engelberg en rekke aktører som det kan være lurt å sjekke ut som: Rudy´s Kombucha, Kolly, EU Organic, Friesland Camping, Hvaler Krabbe, Mapal, Nordical Food, Food (R)evolution (Bærekraft prosjekt).


———————————————–


Ønsker du å høre mer om hvordan vi i Innsikteriet jobber med kunde- og forbrukerinnsikt, ta kontakt med Geir Tommy Hoset (92014293/geir.tommy.hoset@innsikteriet.no) eller

3 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page