Er du opptatt av teknologi og smarte løsninger? Da har du muligens hørt om Consumer Electronic Show (CES). For 50. gang inviterte elektronikkbransjen til lekestue i Las Vegas i begynnelsen av januar. Tenk deg for en utvikling denne messen har hatt opp gjennom årene. Litt fakta først: Med over 3.600 utstillere og 170.000 besøkende er CES den største og viktigste utstillingsarenaen for innovasjon og teknologinyheter. Årets messe har vært dominert av TVer, kunstig intelligens, førerløse biler, VR og IoT (Internet of Things). Innsikteriet har sett nærmere på noen av de mest spennende produktene som ble presentert på årets teknologimesse.
CES er arenaen hvor videokassetten ble introdusert i 1970, CD spilleren i 1981 og Xbox maskinen i 2001.
TVer står alltid sentralt når elektronikkgigantene møtes i Las Vegas for CES. Årets messe var intet unntak. Utviklingen går i retning av tynnere skjermer men hvor man samtidig har klart å opprettholde det gode og rike fargespekteret. I likhet med fjoråret var det i år mye snakk om 4K og HDR. 3D fremstår kun som et fortidsminne ingen har lyst til å snakke om. Både Sony (med Bravia A1E) og Samsung (med QLED) gjorde seg bemerket. LG W7 Wallpaper. var den som utvilsomt fikk størst oppmerksomhet. Med sitt nyeste produkt setter de standarden for OLED skjermer. Som navnet Wallpaper tilsier er skjermen syltynn. De har plassert mye av elektronikken i en kombinert lydplanke og kontrollenhet som plasseres under TV apparatet.
Spennende kjøleskap fra LG og Samsung
LG imponerte ikke bare i forhold til TV apparater. De er også spydspiss i forhold til hvitevarer. Det er spesielt på kjøleskap hvor LG med sin Smart InstaView Refrigerator og Samsung Family Hub 2.0 klarte å fange publikums gunst. Begge løsningene har en stor skjerm på fronten, med notater, oppskrifter, vær, kalender og musikkavspiller. De har også kamera inne i selve kjøleskapet – som kan overføres direkte til brukers telefon. Og, den kan være knyttet opp mot din dagligvarebutikk som gjør innkjøpene enkle og smertefrie. Under presentasjonen i Las Vegas påpekte LGs David VanderWaal at alle deres hjemmeelektronikkprodukter vil ha WiFi tilkobling.
Vi kommer til å se en stor utvikling av stemmestyrt og smart hjemmeelektronikk i årene som kommer – for alle de store har posisjonert seg i dette markedet: Samsung (Viv Labs), Google (Assistant), Apple (Siri), Microsoft (Cortana), Amazon (Alexa) og LG (Robot).
Kjøleskapene til Samsung og LG er også stemmestyrte med løsningen til Amazon Alexa. Amazon Alexa/Echo synes å ligge noen hestehoder foran de andre aktørene i forhold til stemmestyring (hvor de har inngått partnerskap med bl.a. Ford, Huawei, Phillips og Whirlpool for å nevne noen).
Smartklokker for sport og fitness
Markedet for smartklokker synes å ha stagnert noe. Med unntak av AppleWatch er det få suksesshistorier. Men, innenfor nisjemarkedet for sport og fitness skjer det mye.
Produkter som stimulerer til sportslig aktivitet er en trend som går hånd i hånd med det økende helsefokuset vi også ser innen mat og dagligvarer.
Garmin lanserte Fenix 5S, et tynnere, lettere og mer funksjonelt produkt enn forgjengerne. Batterikapasiteten er god også, 8 dager i smartklokke modus. Vel så interessant var produktene til Misfit Vapor og ikke minst Motiv Ring. Sistnevnte er faktisk en aktivitetsmåler i form av en ring. Prisen ligger på ca. 1.800,- kroner.
Verdens første smart hårbørste
Et spennende partnerskap som ble åpenbart på årets CES messe var Hair Coach, hvor Withings, Kérastase og L’Oreal lanserte verdens første smart hårbørste. Ja, du leste riktig.
Hair Coach har både mikrofon, akselerometer, gyroskop og sensorer innebygd. Den gir både håranalyse og tilbakemeldinger på hvordan du bruker børsten.
Den har også en app gir deg naturligvis anbefalinger på relevante produkter – naturligvis. Hair Coach blir lansert sommeren 2017 med en prislapp i underkant av 2.000,- kroner.
Future Motion lanserte en ny versjon av OneWheel under årets CES. Den nye utgaven, OneWheel+ er raskere, mer stillegående og enklere å bruke enn forgjengerne. OneWheel kan sees på som en slektning av Hoverboard – men designet er mer som et surfebrett med et enkelt hjul sentralt plassert på brettet. OneWheel+ har en topphastighet på 30 km/t og blir lansert i februar til den nette sum av drøyt 13.000 kroner.
Lego med morsom skoleløsning
Lego lanserte WeDo 2.0 som er en pedagogisk, morsom og spennende løsning for barneskolen. Her prøver de å kombinere leken med Lego og enkel programmering. De har lansert en komplett pakkeløsning med byggebrikker, sensorer og motorer. Wedo 2.0. kan brukes i samspill med nettbrett for både Mac, Android og Windows. Så, nå har barna alle mulighetene for å lage sin egen robot.
Comentarios