Mantra til SIAL er Inspire Food Business. Nicolas Trentesaux, Adm. Dir. i SIAL har uttalt at de gjør det enkelt å finne inspirasjon. Og inspirasjon fikk vi. Jeg mener hvem ville ikke, med en boltreplass på mer enn 400.000 ferskvarer og bearbeidende produkter og over 7.000 utstillere og tallrike områder med demonstrasjoner og konferanser. Her fant vi det meste, alt fra ingredienser og produkter, til helsetrender, organiske og eksotiske produkter og digitale matvarer. Med en stjernekokk som Joël Robuchon (den chéfen som har fått flest Michelin-stjerner i verden i alt 26) i juryen for SIAL Innovation Awards, forsterkes inntrykket av den kvaliteten som etterstrebes på matvarene.
De viktigste trendene – 2016
Fokus på helse
Det å være bevisst på hva man spiser er både en personlig holdning og for mange et uttrykk for raffinement. Sortimentet som tilbys tar langt mer følge av forbrukerens ønsker om en åpen og transparent «relasjon». Alt fra hvor maten kommer fra, hva den inneholder og hvordan den er produsert.
«Millennials are 10 times more aware than my generation. They are much more interested in staying healthy and eating healthy.» (Dr. Frank Lipman, Eleven Eleven Wellness Center)
Forbrukerne understreker egen «mat-personlighet» ved å velge alternative leverandører, næringsrike ingredienser og mindre prosessert mat samt mer «myke» tilberedelsesmåter, inklusive rå mat. Rent praktisk ses det i hele verden gjennom en økt etterspørsel etter vegetar mat og ikke minst gluten-frie varer (et marked verdt rundt 30 milliarder kroner i 2020 i følge analytikere). Stadig flere aktører søker å «for-sunne» produktene med funksjonelle ingredienser.
Små selskaper – store ideer
Store selskaper hadde tidligere noen få store konkurrenter – nå har de hundrevis av små. De små selskapene får ideer ut mye raskere og tjener som inspirasjon for de store gutta. For dem er det ofte det personlige håndverket som ligger i bånn. For mange er ordet «håndverk» blitt synonymt med kvalitet og luksus. De er dyktige på å skape klassiske verdier rundt sine produkter, samtidig som de gjenskaper regionale forbindelser og spesialiteter. Et eksempel er den franske produsenten Le Boucher Vert som vant SIALs innovasjonspris. De har laget et økologisk kjøtt substitutt, med bruk av næringsrike grønnsaker og belgfrukter. Produktene er rike på protein og fiber og uten bruk av soya.
Økende ekspertise
En ting er å utvikle en form for spesialitet, men etterhvert som forbrukerne blir mer kresne, reiser mer og ønsker nye smaker, er matleverandørene nødt til å tilpasse tilbudet. Skal de ha håp om å skille seg ut i dag – er det ikke lenger nok å ha utviklet en spesialitet. Det handler vel så mye om å beherske en ingrediens, en oppskrift eller en region. Kundene foretar kresne valg bygget på kunnskap og en stadig økende holdning til kvalitet. Dette gjenspeilet flere av de spennende utstillerne.
Wrapping is everything
Det å pynte «brura» gjelder som aldri før. En trend vi har sett over lengre tid i alt fra flasker, beger og poser. En ting er formen, brukervennligheten og det rent estetiske. Men vi ser også et økende fokus på miljøvennlig emballasje.
Levering av mat
Distribusjon og levering av matvarer utgjør i dag 16 prosent av hele det internasjonale matmarkedet. Vi ser det i Norge også at det er stigende gjennom rene dagligvare leverandører som kolonial.no, marked.no og retthjem.no. Vi ser også at de større fullsortimentkjedene tilbyr henting i butikk. Og senest på Matstreif i Oslo i sommer merket vi økende tilbud fra leverandører som tilbyr kasse-løsninger med mer tilpasset mat, eksempel julemat ala frittgående griser fra fjellet (stolsvidda.no). Rett hjem i heimen til jul! Voila! God jul!!
Comments