![](https://static.wixstatic.com/media/62a6b7_e033087f0b684a1c873ab7a8341602c1~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_547,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/62a6b7_e033087f0b684a1c873ab7a8341602c1~mv2.jpg)
Skyr® er et fettfritt yoghurtprodukt med opprinnelse fra Island. Det kommer i flere ulike smaksvarianter og er tilgjengelig i to ulike former: beger og pose. Høsten 2020 ble begervarianten relansert – i ny emballasje og innpakning. I forkant av lanseringen ble Innsikteriet kontaktet for å se på hvilke implikasjoner dette hadde ut fra et rent forbrukerperspektiv.
Q Meieriene kom til Innsikteriet med 2 ulike problemstillinger. Som en konsekvens av den stadig økende fokus på plast i samfunnet vurderte de å redusere plastmengden – og derav også form og visuelt uttrykk. Det reiste to sentrale problemstillinger i forhold til den karakteristiske emballasjen på Skyr®:
Vil en forandring på emballasje endrer merkevarens personlighet og assosiasjoner?
Vil det bli vanskeligere å finne produktet i butikk? Og vil det påvirke salget i positiv eller negativ retning?
Innsikteriet valgte en to-delt tilnæring:
Del 1: Observasjon i miljø. Besøk i butikk hvor deltagerne fikk i oppdrag å kjøpe et Skyr® produkt. Produktene i hyllene var erstattet med dummyvarianter av den nye emballasjeformen.
Del 2: Gjennomføring av utvidede fokusgrupper – som ble gjennomført i geografisk nærhet til butikkbesøket (slik at begge delene kunne gjennomføres på samme dag).
Butikkbesøket var viktig av flere årsaker. Det gav oss en unik mulighet til å observere adferden i butikk – og vi fikk muligheten til å se fjernsignalet som den nye emballasjen gav. I fokusgruppene gikk vi i dybden på den nye emballasjen til Skyr®, hvor vi fokuserte på:
Det rent praktiske: Hvordan begeret er å holde i hånden?
Estetikk: Hvordan det nye begeret fremstod rent visuelt?
Signaleffekt: Hva det nye begeret signaliserer/formidler?
Endring: Opplevd grad av forbedring/forverring?
![Skyr® Et perfekt lite måltid](https://static.wixstatic.com/media/62a6b7_a61afeecf7ad4b38a611710331181c7d~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_261,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/62a6b7_a61afeecf7ad4b38a611710331181c7d~mv2.jpg)
Som en følge av den kvalitative kartleggingen til Innsikteriet valgte Q Meieriene å gå videre med den nye emballasjen for Skyr® – og den nye varianten ble lansert våren 2020.
—————————
Ønsker du å høre mer om hvordan vi i Innsikteriet jobber med kunde- og forbrukerinnsikt, ta kontakt med Lene (905 83 456/lene.thorsen(@)innsikteriet.no) eller Geir Tommy (920 14 293 /geir.tommy.hoset(@)innsikteriet.no)
Kommentare